Większość uczniów lubi oglądać filmy w czasie lekcji. Na ogół nie robi się tego często, więc jest to dla nich urozmaicenie. Dodatkowo w filmach używany jest język naturalny (nie specjalnie przeznaczony do uczenia się), często spotykamy się też z różnego rodzaju akcentami. Lekcja zawierająca film jest zwykle uważana za niestresującą. Puszczając video zachęcamy też naszych uczniów do oglądania filmów w języku angielskim również w domu. Dobrze dopasowane video może być użyte zarówno z początkującymi jak i zaawansowanymi uczniami. Jeśli chodzi o prezentację, film można pokazać na wiele sposobów:
- normalnie – czyli obraz z dźwiękiem
- sam dźwięk
- sam obraz
- cały materiał
- tylko kilka scen
- jedną scenę
- początek lub zakończenie
Jednak taka lekcja nie powinna polegać tylko na emisji filmu czy też odcinka serialu. Nauczyciel powinien zaplanować zajęcia tak, by zawierały ćwiczenia przed emisją filmu, w czasie oglądania a także po zakończeniu. Dobrze jeśli ćwiczymy różne umiejętności językowe (czytanie, pisanie, słuchanie, mówienie). Oto dokładniejszy opis:
Przed obejrzeniem:
Uczniowie mają zostać przygotowani do obejrzenia materiału, można bazować na ich wcześniejszej wiedzy. Poprzez wstępne ćwiczenia możemy pomóc uczniom w zrozumieniu filmu.
Ćwiczenia: dyskusja nad tytułem filmu, burza mózgów np. zastanawianie się o czym będzie film, wprowadzenie problematycznych słów, zwrotów, sprawdzenie ich znaczenia w słowniku.
W czasie oglądania:
Przede wszystkim uczniowie koncentrują się na obrazie i ćwiczą słuchanie. Powinni skoncentrować się na określonym elemencie, np. bohaterze, rozwoju akcji, relacji między osobami itp.
Ćwiczenia: gromadzenie określonych informacji, zatrzymywanie filmu przez nauczyciela w określonym celu.
Po obejrzeniu:
Zachęcamy uczniów do użycia nowo nabytej wiedzy, podsumowania zdobytych informacji. Często prosimy o dyskusję lub napisanie czegoś.
Ćwiczenia: wymyślanie alternatywnego zakończenia, streszczenie akcji, porównywanie, układanie rankingu, odgrywanie ról.