Na początku Nowego Roku często ustalamy listę postanowień noworocznych. Często wśród naszych planów, marzeń znajduje się podniesienie poziomu naszych umiejętności językowych. W związku z tym dzisiaj wpis o motywacji do nauki języków. Motywację możemy podzielić na uniknięcia porażki oraz osiągnięcia sukcesu oraz motywację zewnętrzną (kary, nagrody) oraz wewnętrzną (ja chcę lepiej umieć).
Jaki czynniki mają wpływ na naszą motywację?
- społeczeństwo i jego stosunek do nauki języków
- osoby wokół nas i ich podejście do nauki języków
- posiadanie określonego celu (po co się uczę np. chcę zdać egzamin, znaleźć lepszą pracę)
- naturalna ciekawość i chęć jej zaspokojenia
- nasze dotychczasowe doświadczenia związane z nauką
3 grupy uczące się języków różnią się od siebie w podejściu do nauki a co za tym idzie ich motywacja jest inna.
Dzieci
- mają naturalny zapał do nauki
- cieszą się gdy mogą wykonać zadanie
- na ogół nie przejmują się aż tak bardzo gdy im coś nie wyjdzie
- lubią współzawodnictwo
- motywacja zewnętrzna – ważne są dla nich nagrody, aprobata nauczyciela, zadowolenie rodziców
Młodzież
- uczą się bo myślą o przyszłości bądź wiedzą, że muszą (rodzaj nawyku)
- ważna jest osoba nauczyciela – lubienie go często przekłada się na wysiłek i wyniki w nauce
- ważne jest ocena grupy, więc często wstydzą się mówić, nie lubią gdy czegoś nie umieją
- w dużej mierze motywacja zewnętrzna – chcą lepiej zdać egzaminy, nie chcą dostać złej oceny
Dorośli
- poprzez znajomość języków podnoszą swoją samoocenę (coraz częściej na gruncie zarówno służbowym jak i prywatnym mamy do czynienia z cudzoziemcami, chcą zwyczajnie móc uczestniczyć w rozmowie, dać sobie radę za granicą np. na wyjeździe wakacyjnym)
- chcą dokonać zmiany w życiu (coraz więcej osób podejmuje pracę poza granicami Polski, chce zmienić pracę – często ta lepiej płatna wiąże się z kontaktami w języku angielskim czy też wyjazdami służbowymi)
- chcą poszerzać swoje umiejętności, na ogół jest to motywacja wewnętrzna
Wiem, że zmotywowanie się do nauki przy obowiązkach dnia codziennego może być trudne. Szczególnie trudne (dla mnie) jest uczenie się samemu, bez uczęszczania na zajęcia. W przypadku lekcji często są zadawane prace domowe, robione testy itp. Poza tym wiemy ze zapłaciliśmy więc chcemy jak najbardziej skorzystać z kursu. Gdy uczymy się sami warto – wykorzystywać do nauki chwile np. podróż metrem na czytanie, samochodem na słuchanie, w domu oglądać filmy czy też seriale po angielsku. Warto wybrać to, co nas zainteresuje, do czytania np. beletrystykę, słuchać podcastów na tematy, które są według nas ciekawe. Korzystać z fiszek czy też książeczek np. byla kiedyś taka seria Larrousse easy, czy też Angielski w biznesie, w podróży itp. Gdy mamy okazję nie wstydźmy się mówić, wykorzystujmy do tego każdą nadającą się okazję. Pokazujmy dzieciom, że sami się uczymy. Polecam kupowanie im pomocy do nauki języka oraz chwalenie nawet za niewielkie sukcesy.
Rola nauczyciela to m.in. motywowanie uczniów, poniżej rady jak to robić:
- wymyślać ciekawe zajęcia (różnorodne ćwiczenia, nie tylko praca z podręcznikiem)
- zaskakiwać słuchaczy
- mówić o celach kursu i pojedynczych zajęć
- niezależnie od wieku chwalić i nagradzać (oczywiście w sposób dopasowany do wieku)
- prowadzić zajęcia tak, by każdy mógł osiągnąć sukces
- starać się by ćwiczenia były wyzwaniem dla uczniów, jednak nie były zbyt trudne
- wskazywać związek między wysiłkiem a efektami
- dać uczniom możliwość wpływu na to, czego się uczą
- być zadowolonym, mieć poczucie humoru, lubić swoją pracę
- angażować uczniów w lekcję i samemu być zaangażowanym
- mówić jak się sam nauczyciel uczy czy też motywuje do nauki
- pokazywać nowe metody, strategie uczenia się
W Nowy Roku życzę wszystkim dużo wytrwałości oraz samych sukcesów w nauce języka angielskiego.
Jedna uwaga do wpisu “Motywacja do nauki języka”