W dniu 11.02. byłam na konferencji wydawnictwa Oxford. Omówiono na niej jakie umiejętności powinni posiadać uczniowie na zakończenie klasy 3 oraz 6 szkoły podstawowej w ramach nowej podstawy programowej, wprowadzonej do szkół we wrześniu 2009 roku.
3 KLASA:
Słuchanie:
- rozumie wypowiedzi (rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu, rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać)
- rozumie sens krótkich historyjek, prostych dialogów
Mówienie:
- zadaje pytania i odpowiada w ramach wyuczonych zwrotów
- recytuje wierszyki
- śpiewa
- nazywa obiekty
- bierze udział w mini inscenizacjach
Czytanie:
- czyta ze zrozumieniem wyrazy i proste zdania
Pisanie:
- uczeń przepisuje wyrazy i zdania
6 KLASA
W ramach kolejnej prezentacji omówione zostały wymagania na koniec klasy 6. We wrześniu 2012 uczniowie klas 4 jako pierwsi rozpoczną naukę według nowej podstawy programowej i w klasie 6 napiszą egzamin końcowy. Przede wszystkim powiedziane zostało, że od poprawności językowej ważniejsze jest skuteczne porozumiewanie się (skoncentrowanie się na komunikacyjnym aspekcie języka).
Tematyka
Uczeń w klasach 4-6 powinien poznać słownictwo i struktury gramatyczne w następujących tematach: Człowiek, Dom, Szkoła, Praca, Życie rodzinne i towarzyskie, Żywienie, Zakupy i usługi, Podróże, Kultura, Sport, Zdrowie, Przyroda.
Jak już pisałam kiedyś uczeń na zakończenie szkoły podstawowej powinien opanować język na poziomie A1 (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego).
Słuchanie:
- uczeń reaguje na polecenia
- rozumie znaczenie zwrotów dnia codziennego
- rozumie ogólny sens prostego tekstu
- wyszukuje proste informacje w tekście słuchanym
- rozumie intencje rozmówców
- rozpoznaje rodzaje sytuacji komunikacyjnych (np. u lekarza, w szkole, sklepie)
Mówienie
- tworzy kilkuzdaniowe wypowiedzi ustne – opisuje ludzi, przedmioty i miejsca, opowiada o codziennych czynnościach, przedstawia swoje upodobania i uczucia
- reaguje w prostych sytuacjach: przedstawia siebie i członków swojej rodziny, podaje swój wiek i miejsce zamieszkania, mówi o swoich upodobaniach, o tym co potrafi robić, co posiada, prosi o informacje, wyraża emocje, prośby i podziękowania.
Czytanie
- rozumie ogólny sens tekstu
- wyszukuje proste informacje szczegółowe w tekście
- rozpoznaje różne rodzaje tekstów (np. list, opowiadanie, zaproszenie)
Pisanie
- opisuje ludzi, przedmioty i miejsca
- opisuje czynności dnia codziennego
- przedstawia swoje upodobania i uczucia
- udziela podstawowych informacji na swój temat
- wyraża podziękowania